×

Logowanie do Strefy nauczyciela


Zapomniałeś login?


Zapomniałeś hasło?

Strefa Rodzica

Statuty, regulaminy, procedury, zebrania, dzwonki itp... Więcej...

MENU OBIADOWE - stołówka szkolna

Wypożyczalnia rowerów trójkołowych

Regulamin, dokumenty, informacje... Więcej

Punkt konsultacyjny

Punkt konsultacyjny dla rodziców i nauczycieli. Więcej...

Jesteśmy na Facebook

Jesteśmy też tutaj!

Zespół Szkół Nr 3

ZSnr3 Zapoznaj się ze wszystkimi typami szkół, które wchodzą w skład naszej placówki.

Wsparcie

Statystyki

Odsłon artykułów:
2103431

Odwiedza nas 26 gości oraz 0 użytkowników.

Terapia polisensoryczna

Stymulacja polisensoryczna- to nauka wielozmysłowego doświadczania świata, która ma na celu wywołanie zaplanowanych wrażeń i uczuć. Metoda ta zwana „ porannym kręgiem” została opracowana przez Hedwig Abel (Niemcy), a zaadoptowana dla dzieci młodszych przez J. Kielina. Proponowane w niej oddziaływania mają aktywizować zmysły w sposób odmienny dla każdej pory roku, aby podkreślać zmiany zachodzące w przyrodzie. Podstawą stworzenia programu „Porannego Kręgu” jest otaczający nas świat przyrody, którego jesteśmy częścią i poddani jesteśmy jego rytmowi. Świat ten jest źródłem podstawowych symboli: żywiołów, barw, zapachów, smaków, odgłosów, wrażeń dotykowych i termicznych. Uczniowie doświadczają ich na co dzień podczas zajęć "Porannego kręgu"- stymulację według pór roku. Każdej z pór roku przyporządkowane są pewne podstawowe bodźce:

 Istotą spotkania jest komunikacja i budowanie relacji między ludźmi. W czasie "Porannego kręgu" spotykamy się z dziećmi po to, by dać im poczucie bezpieczeństwa, przyjemność i zadowolenie. Aby było to możliwe, konieczne jest stworzenie odpowiedniego klimatu do spotkania. Służy temu utworzenie kręgu, ciepły nastrój pomieszczenia, zapalona świeca, znajomy zapach. Jednym słowem rytuał, którego reguły są dobrze znane. Każdy element powinien być dla dziecka przewidywalny, a co za tym idzie bezpieczny.

Sala Doświadczania Świata (Terapia Snoezelen), w ogólnym tego słowa znaczeniu, to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie wyposażone w różnego rodzaju urządzenia stymulujące rozwój zmysłów. Nasza placówka posiada taką salę. Jest ona wyposażona w kulę lustrzaną, projektor z zestawem tematycznych tarcz, kolumnę wodną, kostkę interaktywną, światłowody, materace, sprzęt nagłaśniający z muzyką relaksacyjną. Terapia w Sali Doświadczania Świata dobierana jest indywidualnie do potrzeb dziecka. W takiej Sali dziecko ma wolność wyboru bodźców, których w danym momencie najbardziej potrzebuje. Poznawanie odbywa się poprzez zmysły, dzięki czemu dostarczane do układu nerwowego informacje wpływają pozytywnie na pamięć, koncentrację, a przede wszystkim na chęć podejmowania aktywności, działań. Cele terapeutyczne realizowane w sali:

  • ułatwia możliwość odbioru różnorodnych bodźców sensorycznych, przez co zwiększa wrażliwość oraz rozwija integrację sensoryczną i procesy poznawcze,
  • wywołuje zadowolenie i poczucie bezpieczeństwa, ułatwia pokonywanie lęku,
  • zwiększa chęć do nawiązywania kontaktu,
  • jest miejscem wypoczynku, odprężenia i relaksu. Powyższe metody edukacyjne wykorzystywane są głównie w pracy z uczniem z głębszą niepełnosprawnością intelektualną oraz z autyzmem.

Oprac. K. Sosnowicz

  • DSC08069
  • DSC08073
  • DSC08075